ژورنال کانون برنامه نویسان ایران

همه چی در مورد گیت و گیت هاب و اصلا چرا باید از آنان استفاده کنیم

  • دسته‌بندی نشده
  • همه چی در مورد گیت و گیت هاب و اصلا چرا باید از آنان استفاده کنیم

مطالبی که در این مقاله میخوانیم

GitHub چیه ؟

GitHub یک پلتفرم توسعه نرم افزار آنلاین است. برای ذخیره سازی، ردیابی و همکاری در پروژه های نرم افزاری استفاده می شود.

به اشتراک گذاری فایل های کد و همکاری با توسعه دهندگان دیگر در پروژه های منبع باز را برای توسعه دهندگان آسان می کند. GitHub همچنین به عنوان یک سایت شبکه اجتماعی عمل می‌کند که در آن توسعه‌دهندگان می‌توانند آشکارا شبکه‌سازی کنند، همکاری کنند و کارهای خود را ارائه دهند.

GitHub از زمان تأسیس خود در سال 2008 میلیون ها کاربر را جذب کرده و خود را به عنوان یک پلتفرم پیشرو برای پروژه های نرم افزاری مشترک معرفی کرده است. این سرویس رایگان دارای چندین ویژگی مفید برای به اشتراک گذاری کد و کار با دیگران در زمان واقعی است.

علاوه بر عملکردهای مرتبط با کد، GitHub کاربران را تشویق می کند تا یک پروفایل شخصی و برند برای خود بسازند. می‌توانید از نمایه هر کسی دیدن کنید و ببینید مالک چه پروژه‌هایی هستند و در آن مشارکت دارند. این امر GitHub را به نوعی شبکه اجتماعی برای برنامه نویسان تبدیل می کند و رویکردی مشترک برای توسعه نرم افزار و وب سایت را تقویت می کند.

چرا باید از گیت هاب استفاده کنیم؟

1. مدیریت پروژه آسان

GitHub مکانی است که در آن مدیران پروژه و توسعه دهندگان گرد هم می آیند تا کار خود را هماهنگ، پیگیری و به روز کنند تا پروژه ها شفاف باشند و طبق برنامه باقی بمانند.

2. افزایش ایمنی با بسته ها

بسته ها را می توان به صورت خصوصی، درون تیم یا به صورت عمومی در جامعه منبع باز منتشر کرد. بسته ها را می توان با بارگیری از GitHub مورد استفاده یا استفاده مجدد قرار داد.

3. مدیریت تیم موثر

GitHub به همه اعضای تیم کمک می کند در یک صفحه و سازماندهی شده بمانند. ابزارهای تعدیل مانند Issue و Pull Request Locking به تیم کمک می کند تا روی کد تمرکز کند.

4. بهبود کدنویسی

درخواست‌های کششی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا کد جدید را بررسی، توسعه و پیشنهاد دهند. اعضای تیم می توانند قبل از تغییر کد منبع، در مورد هر گونه پیاده سازی و پیشنهادی از طریق این موارد بحث کنند.

 

5. افزایش ایمنی کد

GitHub از ابزارهای اختصاصی برای شناسایی و تجزیه و تحلیل آسیب‌پذیری‌های کدی استفاده می‌کند که سایر ابزارها تمایل دارند آن‌ها را از دست بدهند. تیم های توسعه در همه جا با هم کار می کنند تا زنجیره تامین نرم افزار را از ابتدا تا انتها ایمن کنند.

6. میزبانی کد آسان

همه کدها و اسناد در یک مکان هستند. میلیون ها مخزن در GitHub وجود دارد و هر مخزن ابزارهای مخصوص به خود را دارد که به شما در میزبانی و انتشار کد کمک می کند.

Git چیه ؟

Git یک نرم افزار کنترل نسخه منبع باز است که برای مدیریت و ردیابی ویرایش فایل ها استفاده می شود. می‌توانید از Git با هر نوع فایلی استفاده کنید، اما اغلب برای ردیابی فایل‌های کد استفاده می‌شود.

Git پرکاربردترین سیستم کنترل نسخه در توسعه نرم‌افزار است و GitHub از این فناوری برای خدمات خود استفاده می‌کند و نام آن به همین دلیل است.

GitHub به چه صورت کار میکند ؟

GitHub با ارائه یک سرویس میزبانی و رابط وب برای مخزن کد Git و همچنین ابزارهای مدیریتی برای همکاری، کدگذاری اجتماعی را تسهیل می کند. پلت فرم توسعه دهنده را می توان به عنوان یک سایت شبکه اجتماعی برای توسعه دهندگان نرم افزار در نظر گرفت. اعضا می‌توانند یکدیگر را دنبال کنند، به کار یکدیگر امتیاز دهند، به‌روزرسانی‌های پروژه‌های منبع باز خاص را دریافت کنند و به‌صورت عمومی یا خصوصی ارتباط برقرار کنند.

برخی از اصطلاحات مهمی که توسعه دهندگان GitHub استفاده می کنند در زیر آمده است:

 چنگال. فورک که به عنوان شاخه نیز شناخته می شود، مخزنی است که از حساب یک عضو به حساب یک عضو دیگر کپی شده است. چنگال ها و شاخه ها به یک توسعه دهنده اجازه می دهند بدون تأثیر بر روی کد اصلی تغییراتی را انجام دهد.

 درخواست کشش. اگر توسعه‌دهنده‌ای بخواهد تغییرات خود را به اشتراک بگذارد، می‌تواند یک درخواست کشش برای صاحب مخزن اصلی ارسال کند.

ادغام. اگر پس از بررسی تغییرات، مالک اصلی بخواهد تغییرات را به مخزن بکشد، می تواند تغییرات را بپذیرد و آنها را با مخزن اصلی ادغام کند.

 فشار دادن. این برعکس یک کشش است — یک برنامه نویس کد را از یک نسخه محلی به مخزن آنلاین می فرستد.

مرتکب شدن. commit یا ویرایش کد یک تغییر فردی در یک فایل یا مجموعه ای از فایل ها است. به‌طور پیش‌فرض، commit‌ها حفظ می‌شوند و در پروژه اصلی قرار می‌گیرند، یا می‌توان آن‌ها را از طریق commit squashing در یک ادغام ساده‌تر ترکیب کرد.

نحوه شروع استفاده از Git و GitHub چگونه است ؟

مرحله 1 – Git را نصب کنید

Git در برخی از مک‌ها و سیستم‌های مبتنی بر لینوکس از پیش نصب شده است، اما همیشه می‌توانید با تایپ نسخه git در ترمینال خود بررسی کنید که آیا Git را در دستگاه خود نصب کرده‌اید یا خیر. می توانید از Command Pro استفاده کنید

مرحله 2 – یک حساب GitHub ایجاد کنید

برای ایجاد یک حساب کاربری در GitHub، از شما برخی اطلاعات شخصی مانند نام، تایید ایمیل خود، تعیین نام کاربری و رمز عبور خواسته می شود و حساب شما باید در عرض چند دقیقه تنظیم شود.

در اینجا یک حساب کاربری در GitHub.com ایجاد کنید.

مرحله 3 و 4 – حساب GitHub خود را به حساب Git خود متصل کنید.

این کار را از ترمینال خود انجام خواهید داد.

برای تنظیم نام کاربری Git خود، این را در ترمینال خود تایپ کنید:

git config –global user.name “Segun Ajibola”

برای تأیید اینکه نام کاربری Git خود را به درستی تنظیم کرده اید، این را تایپ کنید:

git config –global user.name

شما باید “Segun Ajibola” را به عنوان خروجی داشته باشید.

برای تنظیم ایمیل Git خود، این را در ترمینال خود تایپ کنید:

git config –global user.email “youremail@gmail.com”

برای تأیید اینکه ایمیل Git خود را به درستی تنظیم کرده اید، این را تایپ کنید:

git config –global user.email

شما باید “youremail@gmail.com” را به عنوان خروجی داشته باشید.

از شما خواسته می شود تا حساب GitHub خود را احراز هویت کنید، بنابراین برای تأیید فقط با همان ایمیل وارد شوید.

مرحله 5 – یک مخزن در GitHub ایجاد کنید

برای ایجاد یک مخزن جدید روی علامت + در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید. مخازن مانند پوشه های کد آنلاین شما هستند. مخزن خود را نام ببرید و توضیحی برای آن بدهید (این اختیاری است).

برای ایجاد مخزن روی دکمه “ایجاد مخزن” کلیک کنید. از شما خواسته می شود به این صفحه بروید:

مرحله 6 – کد محلی خود را به GitHub فشار دهید

می توانید از ترمینال داخلی ویرایشگر کد برای استفاده از Git برای ارسال کد خود به GitHub استفاده کنید. روی ctrl + shift + ‘ کلیک کنید تا ترمینال در VSCode باز شود.

دستورات زیر را یکی پس از دیگری در ترمینال خود وارد کنید. برای ادامه پس از هر ورودی، کلید Enter را فشار دهید.

git init

git add .

git commit -m “first commit”

git branch -M main

git remote add origin https://github.com/segunajibola/sample-code.git

git push -u origin main

توجه داشته باشید که ما git add README.md را در مخزن GitHub داریم. اما در اینجا git add . را داریم، یعنی به Git اجازه می دهیم همه فایل های کد ما را به جای فایل README.md اضافه کند که توسط echo “# sample-code” >> README.md ایجاد می شود. بنابراین اگر فایل های دیگری را در پوشه محلی خود ایجاد کرده اید، باید از git add استفاده کنید. برای اضافه کردن تمام فایل ها

توجه داشته باشید که منبع افزودن از راه دور git https://github.com/segunajibola/sample-code.git حاوی پیوند به مخزن شما خواهد بود و نام حساب GitHub شما را خواهد داشت.

در فرآیند ثبت نام مشکلی دارید؟

همین الان با ما تماس بگیرید، ما ثبت نامتان را انجام می‌دهیم